تابلوفرش

خریداران اصولاً بر اساس نیاز، دنباله‌روی از مد و یا از دیگران، عادت‌ها و یا فرهنگ مصرفی‌شان خرید می‌کنند. هیچ‌کدام از این موردها در پیوند با بازار آمریکا و تابلو فرش کاربرد ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت فرش ایران (عصرفرش)، تابلو فرش‌ها، فرش‌هایی هستند که جنبه تزئینی داشته و مانند تابلو، قاب شده و بر روی دیوار نصب می‌شوند و عرضه آن‌ها در دو نوع دست بافت و ماشینی است. بدیهی است که نوع دستبافت آن قیمت بالاتری داشته و ارزشمندتر است.

در طراحی تابلوفرش ها معمولاً از مناظر طبیعی، حیوانات، گل‌ها، اشخاص مشهور، چهره‌ها و یا تبدیل آثار نقاشی معروف به تابلوفرش استفاده می‌شود. بافت تابلوفرش دستباف، پدیده تقریباً نوظهوری در تاریخ قالی‌های ایرانی به شمار می‌رود که بافت آن‌ها عمدتاً از دوره قاجار شروع شد.

ازآنجاکه تابلوفرش ها دارای طرح‌های تصویری هستند، لذا در قالیبافی با رجشمار بالا تولید می‌شوند، زیرا تنها به این وسیله است که می‌توان نقاط ریز طرح را با تراکم گره و ایجاد سایه‌روشن با انواع رنگ‌ها نشان داد.

در سال‌های اخیر، تمایل تولیدکنندگان و از طرفی زنان خانه‌دار به بافت تابلوفرش ها بیشتر شده است و به دنبال آن عده‌ای به دنبال صادرات این آثار به کشورهای دیگر ازجمله امریکا هستند.

خسرو سبحه، یکی از متخصصین در حوزه فروش فرش و ارائه خدمات وابسته به آن است که ۱۴ سال است ساکن امریکاست و شناخت خوبی از بازار آنجا دارد. سبحه در خصوص نیاز بازار امریکا به تابلوفرش های ایرانی می‌گوید:

«حالا که کل کشور تمایل به تابلو بافی پیدا کرده و بافت آن با سوژه‌های فرنگی و مثلاً عروسی فرانسوی تبدیل به یک اپیدمی شده، طی هفته چندنفری از عزیزان از من درباره تابلو فرش و بازار آن در آمریکا می‌پرسند. برخی هم اصرار می‌کنند که چند نمونه برای من بفرستند و می‌گویند که حتی بلدند تحریم را هم دور بزنند و می‌توانند از قرقیزستان و ارمنستان تابلو فرش‌های زیبا و هنری‌شان را برای من بفرستند!

اما باید گفت خریداران اصولاً بر اساس نیاز، دنباله‌روی از مد و یا از دیگران، عادت‌ها و یا فرهنگ مصرفی‌شان خرید می‌کنند. هیچ‌کدام از این موردها در پیوند با بازار آمریکا و تابلو فرش کاربرد ندارد و به همین دلیل معمولاً یک آمریکایی، تابلو فرش برای آویختن از دیوار خانه‌اش نمی‌خرد. بعضی از این تابلو فرش‌ها خیلی هم زیبا هستند ولی در بازار آمریکا خریدار ندارند؛ همان‌طور که کیمونوهای زیبای ژاپنی در ایران قابل‌فروش و استفاده توسط بانوان ایرانی نیستند.  این نوع سلیقه، موضوعی نیست که در کوتاه‌مدت بتوان آن را تغییر داد. می‌ماند جامعه ایرانی که آن هم یک درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد که بازار بزرگی نیست و روی آن نیز نمی‌توان حساب کرد.»

آنچه به نظر می رسد این است که بازار از تابلوفرش اشباع شده و آن‌چه بافته می‌شود، روی دست بافنده می‌ماند. گاهی بافندگان این تابلوها، مجبورند زحمات‌شان را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از تصورشان بفروشند و یا در نهایت، با سرگردانی در بازار، تابلوها را به در و دیوار خانه خود بیاویزند.

با نگاهی دیگر به تابلوفرش ها می توان گفت که میزان فروش به بسیاری از فاکتورها بستگی دارد؛ طرح‌های جدید، نوع نخ و بافت در فروش تابلوفرش‌ها بسیار تاثیرگذار است.  بهترین حالت برای کار تابلوفرش بافی، زمانیست که بتوان سفارش گرفت و دستمزد خوبی دریافت کرد، دستمزدی که در مقایسه با هنرمندی و زمانی که بافنده اختصاص می دهد، چشمگیر باشد.

خبرنگار: حوریه شیوا

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود DE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    میشه لطفا از بازار فرش المان هم اطلاعاتی اراءه بفرمایید مثل اینکه بازار المان دیگر خواهانی در عرصه فرش ندارد!؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =