a

قالی تولیدی شرکت ذوالانواری که توسط خانم آلاله نیرومند طراحی شده بود در بخش طراحی قالی های مدرن در نمایشگاه دوموتکس ژانویه ٢٠١٩ آلمان جایزه اول را بدست آورد.

فینالیست‌های جوایز طراحی فرش ۲۰۱۹ انتخاب شده‌اند و در دور نهایی، هیئت‌داوران متشکل از کارشناسان حرفه‌ای طراحی و صنعت فرش، سه فرش منحصربه‌فرد را در هر یک از هشت دسته انتخاب کرده‌اند. برگزیدگان، از مجموع ۲۳۳ عنوان از ۱۶۵ کشور انتخاب شده‌اند. از بین فینالیست‌ها، قالی تولیدی شرکت ذوالانواری که توسط خانم آلاله نیرومند طراحی شده بود در بخش طراحی قالی‌های مدرن در نمایشگاه دوموتکس ژانویه ٢٠١٩ آلمان جایزه اول را به دست آورد. به این بهانه، عصرفرش گفتگویی صمیمانه با این طراح هنرمند داشته که در ادامه می‌خوانید.

عصرفرش: لطفاً خودتان را برای مخاطبین عصرفرش معرفی بفرمایید و از دستاوردها و افتخاراتتان بگویید.

آلاله نیرومند هستم، دیپلم گرافیک و فارغ‌التحصیل رشته بافت و مرمت فرش از دانشگاه هنر تهران.

کسب رتبه نخست خلاقیت در فرش سال ۹۲، در هشتمین المپیاد ملی ایران که در یزد برگزار شد. موضوع پروژه‌ام هم جواهرات فرشی بود که با تکنیکی تلفیقی فرش‌هایی در اندازۀ زیر پنج سانتی‌متر می‌بافتم و با متریالی مثل برنز و نقره ترکیب می‌کردم.

پوستر برگزیده water is life در برلین آلمان در سال ۹۳ (۲۰۱۵). که موضوع پوستر آب بود و من یک فرش باغی دوره صفویه را احیا (دوباره طراحی) کردم و لوگوی جشنواره را که مثل سرچشمه بود، در حوض مرکزی قرار دادم.

عصرفرش: مجموعاً چند سال است که کار طراحی انجام می‌دهید؟

از سال ۸۸ که در دانشگاه طراحی را یاد گرفتم شروع شد، ولی از سال ۹۲ به‌صورت شخصی طراحی فرش را شروع کردم. در آن زمان چون برای شرکتی کار نمی‌کردم، بیشتر از طرح‌هایم برای جشنواره‌های داخلی، خارجی، پوستر و گرافیک استفاده می‌کردم.

عصرفرش: همکاری شما با مجموعه ذوالانواری از کی آغاز شد؟

از سال ۹۳ جذب مجموعه ذوالانواری شدم و تا به امروز برای این مجموعه بزرگ کار می‌کنم. استخدام شدنم توسط ذوالانواری از شانس‌های بزرگ زندگی‌ام به‌حساب می‌آید، چراکه همیشه از طرح‌ها و ایده‌های جدیدم با روی باز استقبال می‌کنند و واقعاً دست طراح را باز می‌گذارند. همیشه با سلیقه، دانش و حمایت بی‌نظیرشان، باعث شده‌اند که در کارم پیشرفت کنم.

عصرفرش: در مورد طرح فعلی‌تان که در دوموتکس برگزیده شده برایمان بگویید.

نام این طرح آذرخش است، حدوداً سه سال پیش کار شده، از حالت گدازه‌های آتش الهام گرفتم و حالات و شوق درونی آتش که رنگارنگ است. شور زندگی و شوقی که انسان در لحظه حس می‌کند،  چه زمانی که با شعله‌های آتش مواجه می‌شود و یا وقتی‌که یک اتفاق خوب حال آدم را دگرگون می‌کند.

عصرفرش: شرایط طراحی فرش را در ایران و جهان در حال حاضر چگونه می‌دانید؟

با ورود اینترنت و تبادل این حجم از اطلاعات، فکر می‌کنم که تغییرات بسیاری در روند طراحی می‌تواند رخ بدهد که این یک اتفاق مثبت است، چون هرچقدر ابزار برای دریافت اطلاعات، بیشتر و کارآمدتر باشد، میزان خلاقیت افزایش پیداکرده و روند رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.

عصرفرش: برای طراحی فرش از چه چیزهایی الهام می‌گیرید؟

غالباً حس یک‌لحظه و یا یک خاطره دوست‌داشتنی، می‌تواند  نقطه شروع یکی از طرح‌هایم باشد. فکر می‌کنم هیجان‌انگیزترین بخش طراحی فرش، همین باشد که لحظه‌هایم را در طرح‌ها ثبت می‌کنم و طرح، بافته شده و به فروش می‌رود. آن حس خوب تا سالیان سال، جایی در دنیا حضور خواهد داشت و خانۀ کسی را گرم خواهد کرد.

 بسیاری از طرح‌هایم نشانه‌های کوچکی از گذشته‌ام هستند، زمانی که ورق می‌زنم و نگاهشان می‌کنم، برای خودم شبیه آلبوم عکس است، این شروع طراحی به‌حساب می‌آید، بعدازآن به دنبال سبک اجرایش می‌گردم و بسته به اینکه طرحم قرار است چه الگویی داشته باشد روی نقوش آن کار می‌کنم. خواب‌هایم، طبیعت و نقوش فرش‌های قدیمی هم جزء مواردی است که همیشه در حین طراحی به آن‌ها مراجعه می‌کنم. در کل، طراحی فرش برای من مثل شنا کردن در اقیانوس است، تمامی ندارد و ذهنم را همیشه به یک جای جدید و یک طرح تازه می‌رساند. البته من هنوز خودم را طراح فرش نمی‌دانم و فقط از این رشته لذت می‌برم و درونش زندگی می‌کنم.

عصرفرش: نظر شما درباره استفاده از نمادهای سنتی در فرش چیست؟ نمادهای مدرن چطور؟

به نظرم درون فرش از هر نماد و نشانه‌ای می‌شود استفاده کرد. من هر دو سوی چهره فرش را دوست دارم، چه به‌اصطلاح مدرن و چه سنتی.  یکی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های فرش ایران هم همین است که محدودیت ندارد، انعطاف‌پذیر است و هر نقش‌مایه و طرحی را در دل خود جا می‌دهد، درست مثل زبان فارسی که بعدازاین حجم بزرگ از کلمات غیر ایرانی باز هم متن هزار سال پیش به‌راحتی خوانا و قابل‌فهم است. مثلاً چندی پیش در خاطرات ناصرخسرو به جمله‌ای برخوردم و بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم؛ متن جمله این بود: «کودکی را دیدم گلی سرخ و یکی سپید در دست داشت و آن روز پنجم اسفندارمذ ماه سال بر چهارصد و پانزده از تاریخ عجم»

موضوع اینجاست که چه کسی باورش می‌شود این جمله هزار سال پیش نوشته شده باشد؟ انتظار می‌رود متن هزارساله برچسب سنتی بخورد، ولی بسیار تازه و مدرن است. فرق بین سنتی و مدرن شاید مرز باریکی باشد و در کل نقوش و طرح‌ها در حال گردش‌اند. مرزبندی ما آدم‌هاست که اسم نقوش را قدیمی یا سنتی گذاشته‌ایم، خود طراح و بافنده‌های گذشته که این حس را نداشته‌اند، آن‌ها بر اساس زمان حالشان، درخواست شاه زمان یا سفارش‌دهنده کار می کرده‌اند و مرزبندی‌هایی به این شکل نداشته‌اند.

بسیاری از نقوشی که ما سنتی نام‌گذاری می‌کنیم با یک تغییر رنگ جزئی، مدرن محسوب می‌شوند.

عصرفرش: معمولاً شما چگونه انگیزه‌های کار کردن را در خودتان تازه نگه می‌دارید؟

ازآنجایی‌که حرفه دیگر من تصویرگری کودک و ایده کاردستی برای کودک و نوجوان است، ارتباط با بچه‌ها را بسیار دوست دارم و به‌عنوان کسی که از کودکی روی قالی‌های پرنقش‌ونگار ایرانی بزرگ شده این موضوع را خوب می‌دانم که نقوش فرش می‌توانند از اولین دوستان صمیمی بچه‌ها در خانه باشند. تک‌تک جزییات روی فرش‌ها، برای آن‌ها داستانی در دل دارند. مثلاً خود من، در خردسالی ساعت‌ها با یک نقش عباسی که شبیه صورت دیو مازندران بود سرگرم می‌شدم. برای همین تصور اینکه یک جایی از دنیای کودک هست که با طراحی‌ام ارتباط برقرار می‌کند، با آن بزرگ می‌شود و دوستش دارد، بزرگ‌ترین انگیزه‌ای است که باعث می‌شود این رشته را هرلحظه دوست داشته باشم.

عصرفرش: آیا چیزی هست که باعث رنجش شما در کار و حرفه‌تان بشود؟

شکر خدا آدم خوش‌شانسی بوده‌ام  و هم در دوره دانشجویی و هم کاری‌ام با آدم‌های خوب و مهربان برخورد داشته‌ام. اساتید دوره دانشجویی‌ام همیشه حامی‌ام بوده‌اند و هر زمان که نیاز به کمک و هم‌فکری داشته‌ام از من دریغ نکرده‌اند. همین‌که شرکت ذوالانواری به طراحش احترام می‌گذارد و از او تقدیر و تشکر می‌کند نشان می‌دهد که چه انسان‌های بزرگ و مهربانی هستند.

تنها مسئله‌ای که گاهی اوقات شاید  ناراحتم کند، مسئله ادامه تحصیلم در مقطع ارشد است. یک سال وقت گذاشتم و رتبه یازده کسب کردم، ولی همان سال دانشگاه هنر تنها ده دانشجو برداشت و به دلیل تنها یک رتبه اختلاف، نتوانستم وارد دانشگاه شوم.

عصرفرش این انتخاب شایسته را به خانم آلاله نیرومند تبریک می‌گوید و برای این بانوی افتخارآفرین آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

خبرنگار: حوریه شیوا

طرح برگزیده آلاله نیرومند در دوموتکس ۲۰۱۹:

دیگر نمونه طرح های آلاله نیرومند:

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عماد محیط US ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    این افتخار بزرگی برای شخص من هست! چون خانم آلاله نیرمند را از زمان کودکی ایشون میشناسم-بنده دایئ او هستم- اطمینان دارم که جایزه بسیار مناسب و بجامیباشد. آلاله از کودکی به جنبه هنر در زندگی همیشه معطوف بوده و خلاقیت همیشه براش امری طبیعی و بدیهی بوده است. به، چه افتخااری!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =