نیلوفر عباسی

اگر قبلاً تولیدکننده‌ها بافنده‌ها را استثمار می‌کردند، در حال حاضر طراحان توسط بعضی تولیدکنندگان استثمار می‌شوند. به بسیاری از طراحان ظلم می‌شود؛ هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود و یا با هزینه کم، تقاضای طراحی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت فرش ایران (عصرفرش)، در نمایشگاه دوموتکس آلمان ۲۰۱۹ که هرساله در شهر هانوفر برگزار می‌شود، در کنار ارائه انواع فرش و کف‌پوش، طراحان هم می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

امسال برای اولین بار، دوموتکس، یک Design Pavilion (غرفه طراحی) در سالن ۹ (سالن نوآوری‌ها) در نظر گرفته بود. از این پاویلیون ۶ غرفه از کشورهای مختلف حضور داشتند که نیلوفر عباسی با برند نقش نیل، به‌عنوان تنها بانوی طراح مستقل از ایران، یکی از آن‌ها بود. به این بهانه عصرفرش گپ و گفتی کوتاه با ایشان داشته که در ادامه می‌خوانیم.

عصرفرش: لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید و از فعالیت‌هایتان برایمان بگویید.

نیلوفر عباسی هستم.از ۸ سالگی به دلیل علاقه فراوان به نقاشی مشغول یادگیری طراحی و نقاشی شدم. در هنرستان گرافیک خواندم و در دانشگاه کاردانی فرش، کارشناسی صنایع‌دستی و ارشد پژوهش هنر. به دلیل پیشینه و تسلط به طراحی و رنگ‌آمیزی از کودکی، با شروع دانشگاه و رشته فرش وارد بازار کار شدم، برند نقش نیل را پایه‌گذاری کردم، اما از خودم رضایت نداشتم و احساس می‌کردم که در دانشگاه‌، آنچه که باید و لازم است را آموزش نگرفته‌ام و این خلأ را احساس می‌کردم. به همین دلیل با استاد محمدعلی قره‌باغی در تبریز ارتباط برقرار کردم و از ایشان درخواست کردم که برای شاگردی به محضرشان بروم. بعد از یکسال و نیم، هر دو ماه رفتن به تبریز و... مرا پذیرش کردند که به محضرشان بروم. چهار سال و نیم در تبریز ماندم، آموزش دیدم و در کارگاه ایشان و در کنارشان مشغول فعالیت بودم. به مشهد برگشتم و در حال حاضر۱۷ سال است که به طراحی فرش مشغول بوده و ۴ سال درزمینهٔ پژوهش در نقوش، موتیف ها و ارتباطشان با  فلسفه شرق فعالیت داشته و دارم.

در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه هایمتکس تال فرانکفورت همراه با چهار نفر دیگر از دوستان، جزء گروه انتخابی کشوری بودم برای طراحی پارچه، کاغذدیواری و نقوشی که در تزئینات دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، که با توجه به نقوش مناطق مختلف قالیبافی ایران ارائه کردیم و این معرفی و تبلیغ برای قالی ایرانی بود تا نشان داده شود که می‌توان قالی ایرانی را در دکوراسیون داخلی همراه با این‌ طراح‌ها استفاده کرد. متأسفانه سال بعد مرکز ملی حمایت نکرد و حمایت در همان سال‌ نیز فقط برای گرفتن غرفه بود و سایر مخارج به عهده خود ما بود.

از سال ۹۴ در نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تهران، با برند «نقش نیل» حضور داشته‌ام. امسال نیز اولین سال حضور در نمایشگاه دموتکس آلمان بود و به‌عنوان تنها غرفه طراحی از ایران در سالن ۹، حاضر بودم.

عصرفرش:  شما امسال به‌طور انفرادی به دوموتکس آلمان رفتید یا با مجموعه خاصی؟  آیا کمک‌هزینه‌ای هم به شما اختصاص داده شد؟

من با برند «نقش نیل» در طراحی قالی که متعلق به خودم هست، فعالیت دارم و با این نام حاضر شدم و تمامی هزینه‌ها کاملاً شخصی است، بدون هیچ‌گونه حمایت و همراهی از جانب ارگان و یا مجموعه خاصی. من به‌عنوان یک طراح مستقل فعالیت دارم.

عصرفرش: امسال، میزان استقبال از نمایشگاه دوموتکس ۲۰۱۹ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 در حیطه کار خودم می‌توانم نظر بدهم. برای اولین تجربه حضور در دوموتکس، خوب بود. نتیجه فعالیت در نمایشگاه و ارتباطات، تمام قراردادها و کارهایی که باید انجام شود، در طی سال و بعد از نمایشگاه مشخص می‌شود. در کل استقبال خوب بود.

عصرفرش: تعداد غرفه گذارانی که امسال، اختصاصاً برای طراحی فرش در دوموتکس حضور داشتند چقدر بود؟

برای اولین بار دوموتکس یک Design Pavilion (غرفه طراحی) در سالن ۹ (سالن نوآوری‌ها) در نظر گرفته بود.

از این پاویلیون ۶ غرفه بودند که یکی متعلق به نیل دیزاین استودیو از ایران،  یک شرکت از سوئیس، دو شرکت از ایتالیا، یک شرکت از چین و یکی هم تایلند بود. به‌غیراز این‌ها یک غرفه دیگر هم در سالن پنج بود، (غرفه طراحی دل‌آسا).

عصرفرش: طرح خانم نیرومند که در بخش طراحی فرش جزء برگزیدگان بود را دیده‌اید؟ نظرتان چیست؟

طراحی خانم نیرومند را دیدم، زیبا بود. کاملاً مشخص بود که مبانی پایه هنری و مبانی پایه رنگ را مسلط هستند. با شناخت و اطلاعات این کار را انجام داده‌اند و انتخاب درستی برای رنگ و طرح داشته و مبانی طراحی اولیه را می‌دانسته‌اند.

 به خانم نیرومند تبریک می‌گویم. خوشحال شدم که این اتفاق برای ایران و برای یک طراح ایرانی افتاد.

عصرفرش: طرح‌هایتان را صرفاً برای نمایش به دوموتکس بردید یا فروش هم آنجا داشتید؟

همیشه طرح‌های من، برای نمایش در نمایشگاه‌ها است. نمایشگاه، محل نمایش است، نه فروشگاه. همیشه این را در نظر می‌گیرم و با این ذهنیت حضور پیدا می‌کنم.

 صرفاً جهت ارائه و نشان دادن آثار و ارتباط و آشنایی با تولیدکنندگان و کسانی که مشتاق این هنر هستند به نمایشگاه می‌آیم و طرح‌هایی که می‌برم، نمونه‌هایی از کارهایی است که توانایی انجامش را دارم.

غرفه‌های دیگری که در  پاویلیون دوموتکس حضور داشتند، همه شرکت‌های بزرگی بودند با حداقل ۵ تا ۶ دیزاینر؛ غیرازاینکه طراحی انجام می‌دادند، برای شما فرش هم تولید می‌کردند وتنها غرفه‌ای که در آن پاویلیون، صرفاً برای طراحی بود، نقش نیل بود.

عصرفرش: کسانی که مثل شما قصد ارائه طرح‌هایشان در رویدادهای بین‌المللی دارند از چه طریق باید اقدام کنند؟

بستگی به این دارد که بخواهند کجا حضور پیدا کنند. در کل، پیشنهاد می‌کنم حاضر باشند و از موقعیت‌ها استفاده کنند. اینکه همیشه بنشینیم و بگوییم هنر فقط نزد ایرانیان است و بس، راه درستی نیست. باید حرکت کنیم و حاضر باشیم.

پیشنهادم به همه عزیزان این است که اگر علاقه، پشتکار و توانمندی لازم را دارند از این‌گونه فرصت‌ها استفاده کنند.

به‌عنوان کسی که نسبت به طراحی فرش ایران تعصب دارم، کارهایی که من به‌عنوان نمونه برده بودم، مجموعه‌ای مدرن بود، اما بوی ایرانی داشت. سعی کردم هویت ایرانی را حفظ کنم، با شناخت رنگ، بازار و سلیقه دکوراتورها باشد. همه این‌ها به اضافه مبانی هنر ایران را در نظر گرفتم و سعی بر این داشتم که رنگ و بوی ایرانی در آن‌ها دخیل باشد.

عصرفرش: مشکلات طراحان فرش را در حال حاضر چه می‌دانید؟

مشکلات برای طراحان در ایران زیاد است. ما قانونی با عنوان قانون کپی‌رایت نداریم. قانونی وجود ندارد که کارها، قانونمند، مرتب و منظم به نام طراح ثبت شود. با اینکه طرح در اداره ارشاد، مرکز ملی فرش، اداره مالکیت معنوی ثبت می‌شود، اما طراح نمی‌تواند آن‌قدر مطمئن، جسورانه و با خیال راحت بنشیند و بگوید هیچ موقع طرح من به‌هیچ‌عنوان کپی نخواهد شد. مهم‌ترین مشکل ما طراحان در ایران، همین است.

مشکل بعدی این است که نهاد حمایتی برای طراحان وجود ندارد. بسیاری در این چند روز گفته‌اند که مرکز ملی شما را حمایت کرده و غرفه گرفته‌اید؟ خیر، من اصلاً از مرکز ملی درخواست نکردم و اگر هم می‌گفتم - که نمی‌گویم - این اتفاق نمی‌افتاد.

مسئله بعدی که در جامعه طراحان می‌بینیم، این است که اگر قبلاً تولیدکننده‌ها بافنده‌ها را استثمار می‌کردند و یا در حقشان ظلمی می‌شده، در حال حاضر طراحان توسط بعضی تولیدکنندگان استثمار می‌شوند. به بسیاری از طراحان ظلم می‌شود؛ هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود و یا با هزینه کم، تقاضای طراحی دارند.

خروجی دانشگاه‌ها در این رشته زیاد شده و از طرفی آن چیزی که باید در دانشگاه به‌طور اصولی و دقیق برای ورود به بازار کار آموزش داده شود، اتفاق نمی‌افتد.

 به‌عنوان یک شاگرد کوچک و کسی که طراحی فرش را دوست دارد از تمام اساتید محترم طراحی فرش دانشگاه‌ها خواهشمندم لطف کنید و به دانشجوها غیر از اصول پایه، نکاتی که خودتان جمع کرده‌اید و می‌دانید درست است، منتقل کنید. طراحی پایه را هرکسی بخواهد یاد بگیرد، نیاز به تلاش، وقت گذاشتن، پشت کنکور ماندن و دانشگاه ندارد، بسیار راحت با پشتکار و چند کتاب و فیلم آموزشی یاد می‌گیرد.

بنابراین اساتید اگر نکات ریزی می‌دانند، خوب است که به دانشجویان منتقل کنند تا خروجی مثبتی از دانشگاه و هم برای خود دانشجو و بازار کار مفید باشد.

خبرنگار: حوریه شیوا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =