• ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
  • خبرنگار: hoseini
  • کد خبر: 3468
دستبافت

پس از تکمیل کار طراحی پوستر اختصاصی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه فرش دستباف ایران، این طرح برای انتشار و اطلاع رسانی این دوره از نمایشگاه در اختیار مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت فرش ایران(عصرفرش)، در طراحی این پوستر از زمینه یک قالی باغی محرابی یا باغ بهشت متعلق به نیمه دوم قرن سیزدهم شمسی (ربع سوم قرن ۱۹ میلادی) راور کرمان، استفاده شده است. فضای داخلی محراب به عنوان متن قالی، تماما با انبوهی از گل های شاداب، شاخ و برگ خرامیده درختان و پرندگان زیبا و متعددی که بر شاخه های آن جست و خیز می کنند پر شده است..
    
    طرح کم نظیر این قالی که همانند اغلب طرح های قالی کرمان، بسیار همراه با سبک "هراس از فضای خالی" (Horror Vacui) تمامی فضا را هنرمندانه زیر نقش و نگارهای زیبایی از گل و مرغ برده است، در عین حال دارای اثر حسی و بصری خیره کننده تعامل آفرینی است که آن را همانند سایر آثار فاخر هنرمندان و نگارگران ایرانی، از ارزش خاص و فوق العاده ای برخوردار می کند.
    
    به این معنی که به رغم هماهنگی و آرامش کلی در طرح و رنگ، به محض اینکه ببینده نگاه خود را بر روی قالی ثابت می کند، تک تک عناصر طرح از شاخ و برگ و گل و مرغ به حرکت و جنبش در می آیند. در واقع طرح از نوعی نقش آفرینی تعاملی فعال با بیننده برخوردار است که نسبت معکوسی با نوع مواجهه بیننده دارد. اگر ناظر نگاه گذرا و چرخشی به طرح داشته باشد، عناصر ثابت هستند. گویا به بیننده مجال می دهند تا آنها را تک تک مرور و وارسی کند. اما به محض اینکه ناظر نگاه خود را به میانه این طرح متمرکز و ثابت می کند چرخش جادویی عناصر و جنبش شاخ و برگ های پر گل و جست و خیز پرندگان آغاز می شود.
    
    این ویژگی جادوی هنر نگارگری ایرانی است. اگر از سر بی رغبتی به آن نگاه کنیم با ما سخن نمی گوید اما اگر خود را چنانکه از عنوان این سبک طراحی بر می آید، در باغ بهشت آن حس کنی و به جای نگاه کردن سعی کنی آن را ببینی، آنگاه دنیای درونی آن بر تو هویدا می شود. دستت را می گیرد و در باغی پر گل در کنار پرندگان می نشاند. این ویژگی و قابلیت نهفته است که موجب می شود بیننده از تکرار مواجهه با قالی در محیط زندگی خود هیچگاه خسته نشود. بی سبب نیست که همگان در سراسر جهان مسحور و شیفته طراحی قالی اصیل ایرانی اند. نقش هایی که ریشه در نگارگری، نقاشی سنتی و مینیاتور ایرانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =