• ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
  • کد خبر: 85
نمایشگاه نقش خط

زهرا بهرامی که این روزها نمایشگاه آثار نقاشی خط را با الهام از نقش های گلیم در گالری مژده برپا کرده معتقد است امروزه نقش های شهری روی گلیم ها جای نقش های اصیل را گرفته است.

به گزارش عصرفرش به نقل از مهر، نمایشگاه «خط بافته هایی از جنس خیال» با نمایش آثار نقاشی خط  زهرا بهرامی در گالری مژده به نمایش درآمده است. فرم متفاوت این نقاشی خط ها اولین نکته ای است که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند، طرح و نقش این آثار با الهام از نقوش سنتی در هنر گلیم بافی روی بوم شکل گرفته اند.

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده معتقد است این نمایشگاه ۲ وجه تمایز دارد و در این باره گفت: این آثار از منظر ارائه زیبایی شناسی تصویری در نقاشی خط حرف تازه ای با خود آورده است و از سوی دیگر یک بانوی هنرمند خوشنویس که در نقاشی خط هم صاحب قریحه است خود را به بهترین شکل در این آثار معرفی می کند. ما در این عرصه هنرمندان زن توانمندی داریم که در سایه مردان هنرمند مانده اند و باید رسانه ها آنها را به جامعه معرفی کنند.

زهرا بهرامی در این نمایشگاه ۱۸ اثر با قطع ۹۰ در ۹۰ ارائه کرده که همه با تکنیک مرکب، اکریلیک و ترکیب مواد روی بوم پدید آمده و نقوش و فرم های زیبا و فراموش شده گلیم بافی کهن در آنها بازآفرینی شده است.

این هنرمند که پیشینه هنر خوشنویسی را در کارنامه خود دارد، در این آثار به گونه ای عمل کرده  که هر اثر به صورت مجزا هم اصالتی به واسطه عناصر خطی داشته باشد و هم در قالب یک نقش مورد استفاده در سنت گلیم بافی به نمایش در بیاید.

بهرامی در این آثار بیشتر به نقوش مورد استفاده در میان زنان ایل قشقایی و بافته های هنرمندان جنوب کشور توجه داشته و به این واسطه نوع رنگ ها و خطوطی که به کار برده به شدت تحت تاثیر رنگ ها و نقوش این نوع  گلیم ها است. وی در این میان به حفظ ساختار حروف و خطوط نیز توجه داشته و تلاش کرده تا این خطوط و حروف علیرغم این که نقش یک طرح از گلیم را تداعی می کند به صورت مستقل نیز در هر تابلو دیده شوند.

او که  قصد داشته شکلی تمثیلی از گلیم ارائه کند و معتقد است حروف نباید وجهی قالب در نقاشی هایش پیدا کنند در این باره گفت: من به علت شکل تمثیلی گلیم و بی تمایلی ام به استفاده از وجهه قالب حروف، از نقوش ریز در آثارم استفاده کردم و تلاش کردم تا چیدمان حروف در هر تابلویی به نوعی جنس گره در قالی و گلیم‌ ها را القا کند. البته بیشتر با این کار تلاش کردم که حس مواجه با یک گلیم را در مخاطب ایجاد کنم.

بهرامی اظهار کرد: تفاوت هایی میان نقوش قالی و گلیم وجود دارد و من گلیم را به این دلیل به عنوان بستر نقوش آثارم انتخاب کردم، چون که قدیمی‌تر از قالی است و در واقع جزء اولین صنایع دستی ایرانیان محسوب می شود که متاسفانه هیچ‌گاه به عنوان یک هنر به آن پرداخته نشده است. از سویی دیگر گلیم همواره به دست زنان بافته می‌شود و یکی از هنرهای متداول در میان عشایر است که با حداقل امکانات خلق می‌شود. این افراد اگر چه زمینه تحصیلات آکادمیک ندارند اما طرح و فرم را به خوبی می‌شناسند و بسیار جلوتر از یک هنرمند شهری که شاید با همه تحصیلات آکادمیک‌اکار می‌کند، جسارت خلق چنین آثاری را دارند.

این هنرمند با گلایه از اینکه این روزها  نقوش شهری کم کم جایگزین طرح های قدیمی گلیم بافی شده است، بیان کرد: متاسفانه رسومی که در حاشیه گلیم‌ بافی وجود داشته کم کم دارد به فراموشی سپرده می‌ شود و الان به دلیل استقبال کمی که از این هنر می‌ شود، سفارش‌ ها، بیشتر سفارش‌ هایی با نقوش شهری است و کمتر آن شکل تصویرهای بکر در گلیم‌ ها عرضه می‌ شود.

نمایشگاه آثار زهرا بهرامی تا ۱۰ شهریور همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =